dinsdag 19 augustus 2014

Manuel Antonio National Park

Vandaag hadden we de wekker gezet en om 6 uur gingen we de deur uit. We hadden al om 8 uur een afspraak met gids Mario van Jade Tours bij de ingang van het park. Wij hadden bij hem een tour geboekt, hij regelt normaal ook transport van en naar je hotel, maar dat is in ons geval niet nodig want we rijden zelf met de auto.
We reden weer richting Quepos, want het Manuel Antonio national park ligt hier vlakbij.
We zagen een paar dode honden op de doorgaande weg liggen, er lopen hier veel zwerfhonden en die lopen echt op hun gemak de hoofdweg op. Ook zagen we twee schattige miereneters die overreden waren.
collared anteater
Nathalie had van andere mensen gehoord dat je niet direct bij de eerste de beste parking moest parkeren. Dit lijkt op een officiële parkeerplaats maar veel dichter bij de ingang van het park zijn meerdere parkeerplaatsen. Toen we bij de eerste parkeerplaats aankwamen stond er een man druk te gebaren dat we zijn parkeerplaats op moesten rijden maar toen we doorreden deed hij boos en begon hij keihard te fluiten.
We reden door naar een andere parkeerplaats die een heel stuk dichter bij de ingang lag en konden hier parkeren voor 2000 colonnes. De straat voor het nationale park is volledig ingesteld op het toerisme en ze proberen je van alles aan te smeren, zoals drinken en souvenirs. Wat een verschil met de rust bij het huis.
Het park was om 7 uur al open gegaan en het was er nu al een drukte van belang. We spoten ons goed in met Off om de muggen tegen te houden en liepen naar de ingang.

Verschil jongens-meisjes wc

Mario had verschillende mensen opgehaald met een busje bij hotels en kwam om 8 uur aanrijden.
Alle gidsen hadden enorme telescopen op statieven bij zich. Hij regelde de toegangskaartjes voor ons en we volgden hem het park in.

Er loopt één main trail door het park heen richting Playa Manuel Antonio, vlak voor dit strand zijn er andere trails die gelopen kunnen worden. De meeste tours vertrekken vroeg in de ochtend dus het was best druk met gidsen en groepen op de main trail. Als er een gids met een groep mensen stil stond was er iets te zien, het leek Yellowstone national park wel waarbij bij een stilstaande auto altijd wel iets te zien is.
We zagen heel veel verschillende dieren en eerst mocht iedereen van onze groep door zijn telescoop kijken en daarna konden we via de telescoop close up foto's maken. Het was echt knap hoe de gidsen sommige dieren wisten te spotten, vooral de vleermuizen en de leguanen loop je snel voorbij.
Mario wist heel veel te vertellen van alle diersoorten en planten en hij vertelde dat hij op zijn 15e met dit werk begonnen is en dit nu al 15 jaar doet.

Groene leguaan

We zagen veel kolibries bij strelitzia (birds of paradise) en heliconia planten en de gids vertelde dat de vogels wel 200 vleugelslagen per seconde kunnen maken.
We zagen ook verschillende spinnen en insecten, zoals een duizendpoot. De gids vertelde dat eigenlijk alle spinnen giftig zijn in Costa Rica vanwege een enzym dat zij in hun lichaam aanwezig hebben om voedsel te kunnen verteren. Hadden we dit van de week geweten!

Bananenplant met vrucht

We waren zo blij dat we onze eerste luiaard, sloth zoals ze hier heten,  in een boom zagen zitten, hoewel we alleen nog maar een bol wol zagen.

Groene leguaan

Tree frog

Mille pied
American leaf nose bat

Het was iets bewolkt in het park maar heel erg vochtig en warm. Ik had eerst nog een katoenen blouse aan over mijn topje maar dat was zo heet. We wandelden iedere keer een stukje en dan vertelde hij weer wat.
We kwamen ook nog langs een Howler Monkey, oftewel een brulaap.

Howler monkey

Later hing er een luiaard ondersteboven in een boom, zo gaaf. Hij liet zich op een gegeven moment zakken om bladeren te gaan pakken om te eten. Echt geweldig, wat een leuke beesten. De gids vertelde dat ze maar één keer per week naar beneden komen om hun behoefte te doen. Dit verstoppen ze dan onder grond en bladeren en gaan weer terug de boom in.

Vechten om het beste plekje, haha

De grootste luiaard is ooit 6 meter groot geworden. Ze passen zich aan aan hun omgeving met schutkleuren.

We kwamen ook nog een minder exotisch hert tegen.
White tailed deer
Aan het eind van de trail liepen we richting het strand. Verschillende mensen gingen zich omkleden om te kunnen zwemmen in zee. Tom en Nathalie wandelden een stukje over het strand en ik bleef op een bankje even bijkomen en genieten van het schouwspel om me heen. Er liepen hier verschillende apen die heel brutaal waren en naar rugzakken van mensen toeliepen en er waren twee brutale wasberen.

Op de terugweg konden we zelf een luiaard spotten. Het was maar goed dat we met een gids naar het park waren gegaan anders hadden we al die verschillende dieren echt niet opgemerkt. Nu we door de gids weten waar we moeten zoeken lukt het ons wel om zelf iets te zien, maar anders echt niet.

Bamboo

De groep ging met elkaar weer terug in het busje en wij namen afscheid. Er stonden kraampjes die verse kokosnoten verkochten en omdat we dit nog nooit zo gedronken hadden probeerden we er een.
Het kokoswater wordt verkocht onder de naam, aqua pipa.

Daarna reden we naar het plaatsje Quepos want we hadden inmiddels wel trek gekregen. Hier was een restaurant, El Avion, waar een vliegtuig in het restaurant zat.
De tafels hadden een leuk uitzicht op de zee. We bestelden een Roast beef sandwich en Nathalie had een hamburger. Het was weer heerlijk.

Op weg naar huis kwamen we nog meer wildlife tegen.

We kwamen thuis in een schoon huis want we hadden een midstay clean gekregen, dat was erg fijn.
We doken direct het zwembad in en Nathalie ging nog even zonnebaden.

De rest van de middag en avond vermaakten we ons met lezen, tv kijken en de vele foto's uitzoeken..

1. Wat een geweldige ervaring en wat boffen jullie met het spotten van de luiaard's en de apen, weer iets om van je Bucket list te schrappen :)

2. Mooie excursie, ik geniet van het verslag en de foto's.

3. Wat een supermooie dag! Echt weer genieten. Veel plezier nog! Gr. Ine

4. Wow wat een machtige dag met zo ontzettend veel wildlife geweldig!!
    Dat zal een ervaring geweest zijn zeg, top!!

5. Wat een geweldige excursie is dit geweest zeg. Deze vakantie is wel heel erg bijzonder. Dit was Animal Kingdom op een heel ander niveau ;-) . Super om alles mee te lezen al had ik dat stukje over die spinnen liever overgeslagen. Hahahaha

6. Wat een mooi verslag en wat een top dag.
    Wat gaaf om al die aapjes op hun kop te zien hangen.mooie foto's.
    En hoe smaakte het kokoswater??

7. Wat een pracht excursie. Geweldig om al dat wildlife zo te spotten. Vooral de luiaards. Wat een schutkleur hebben zij zeg. Wat een indrukken hebben jullie weer opgedaan. Top dag!

8. Wat een geweldige dag (weer). Waanzinnige foto's van Wildlife. Die luiaard is echt schattig. Blij dat jullie 'm dan toch gezien hebben.

9. Allereerst bedankt voor de spinnenfoto.....heel fijn hahahaha. Maar wat een super ervaring weer, die luiaards zijn zó leuk. Dat van die schutkleur wist ik niet, geinig. Z'n tocht is ook beter met een gids, leer je ook nog iets en je ziet veel meer.
    Have Fun!!

10. Leuk om al die foto's voorbij te zien komen, al die dieren hebben wij daar ook gezien en gehoord, hebben jullie de brulapen al gehoord? Met een gids is het super om op pad te gaan, jullie hebben er weer een mooie dag opzitten!

11. Wat een ervaring op zo'n dag, prachtig al die dieren die jullie hebben gezien vandaag.
    Goed dat jullie deze tour met een gids hebben gedaan, zo zie je in ieder geval alles wat je moet zien.
    Grappig dat vliegtuig in het restaurant. Lekker verder met genieten!
    Gr.Yvonne en Rob

12. Wat een geweldig mooie dag! Zo mooi al die verschillende dieren te zien! Ik geniet echt enorm van jullie foto's en verslag! Hoe gaaf is het dan wel niet het echt mee te maken!

13. Kan alleen maar zeggen geweldig, helemaal top

14. Mooie dag hoor en wat een mooie foto's! Wat zijn die luiaards grappig om te zien.

15. Wow, wat een leuke tocht en geweldige foto's.

16. OOOh wat mooi daar zeg. Je ziet de hitte op de bladeren inderdaad. En wat een geluk met alle dieren die jullie tegen zijn gekomen. Wat een mooie tijd hebben jullie daar zeg...

17. Wow, wat een geweldige ervaring moet dit zijn!! Heel bijzonder.....
    Dat neemt niemand jullie af. Lekker even relaxen de rest vd dag hoort er ook bij.
    Veel plezier weer vandaag, ik kijk weer uit naar je volgende blog.

18. Dat ziet er allemaal ontzettend mooi uit zeg!!

19. Wat een prachtige foto's, wat zal dit een topdag voor jullie zijn geweest! En brrr alle spinnen giftig??? OMG... haha!

20. Onder de indruk...van de natuur en van jullie energie. Geweldig!

21. Wat een heerlijke dag weer... Ik had altijd al verwacht dat Costa Rica een prachtig land was, maar het overtreft al mijn verwachtingen. Geniet er van!

22. Dit moet voor jullie allemaal een SUPER dag zijn geweest met zoveel wild om je heen.
    Zelfs na thuiskomst nog 2 luiaards op de bank (haha)
    Ik kijk weer uit naar de volgende update.

Gr, Ronald

23. Wauw, wat een prachtige dingen hebben jullie weer gezien en gedaan! De foto's zijn al super dus in het "echie" is het allemaal nog veel mooier. Erg leuk om zo mee te genieten.